خدمات رسانی در تمام نقاط تهران

آماده همکاری با سازمان ها و شرکت ها

۰۹۱۲۳۶۴۹۴۲۸

پاسخگویی 24 ساعته

هر روز هفته: 8 صبح تا 10 شب

ارائه خدمات بصورت تمام وقت

علت دیر پز بودن گوشت گوسفندی

علت دیر پز بودن گوشت گوسفندی

گوشت گوسفندی از جمله لذیذترین و پر طرفدارترین گوشت های قرمز است که دیر پز بودن گوشت گوسفندی از جمله مشکلاتی است که برخی افراد تا کنون با آن رو به رو شده اند و با پخت این گونه گوشت های گوسفندی دیرپز، غذایی با طعم نامطلوب نصیبشان شده است چرا که زمان پخت غذا بر روی مزه و طعم غذا بسیار موثر است.

دلایل دیر پز بودن گوشت گوسفندی

گوشت گوسفندی بسیار متنوع بوده و انواع مختلفی داشته از این رو زمان پخت متفاوتی دارند. دیرپز بودن گوشت گوسفندی علت های مختلفی دارد که ما در این جا علت دیرپز بودن گوشت گوسفندی را بیان می کنیم.

جنسیت گوسفند

یکی از اصلی ترین علت های دیرپز بودن گوشت گوسفندی، جنسیت دام است. توجه داشته باشید که دام های ماده چون زایمان های زیادی دارند و مدت زمان زیادی را به شیردهی می پردازند و زمان زیادی در دامداری ها نگهداری می شوند و این در صورتی است که گوسفند های نر در سنین پایین به کشتارگاه فرستاده می شوند تا گوشت آن ها برای مصرف وارد بازار شود.

از این رو گوشت گوسفند ماده دیرپزتر از گوشت گوسفند نر است از این رو برای مصرف باید به دنبال خرید گوسفند زنده ی نر باشید چون گوشت آن زودتر می پزد و بافت نرم تری دارد.

سن گوسفند

سن گوسفند هم از جمله مواردی است که در دیرپز بودن گوشت گوسفند بسیار موثر است. گوسفندانی که سن بیشتری دارند گوشتشان دیرپز است چرا که به دلیل حرکات بیشتر، بافت ماهیچه ای و عضلانی آن ها محکم تر شده و فیبر های عضلانی در آن ها بیشتر شده می باشد از این رو گوشت گوسفندی در آن ها دیرپز خواهد بود.

سن گوسفند می‌تواند تأثیر زیادی بر روی بافت و مواد چربی موجود در گوشت داشته باشد. گوسفندان جوان تر عموماً گوشتی با بافت نرم‌تر و طعمی ملایم‌تر دارند. برخی از افراد ترجیح می‌دهند گوشت گوسفند جوان تر را برای پخت استفاده کنند چرا که زودتر می پزد و گوشت، بافت نرمی دارد. از سوی دیگر، گوسفندان بالغ ممکن است گوشتی با بافت چرب‌تر و سفت‌تر داشته باشند که نیاز به زمان بیشتری برای پخت خواهند داشت.

پس اگر تمایل به گوشتی با بافت نرم‌تر دارید، می‌توانید از گوشت گوسفند جوانتر برای پخت استفاده کنید.

محل ماهیچه گوسفند

گوشت بخش های مختلف بدن گوسفند، زمان طبخ متفاوتی دارند، برخی قسمت ها زودتر و برخی قسمت ها دیرتر می پزند، مثلا راسته و فیله بسیار نرم و ترد می باشد و زمان کوتاهی صرف پخت آن می شود؛ در حالی که گوشت عضلات دست و پای گوسفند، زمان بیشتری را برای پخت می خواهند و این تفاوت در زمان پخت به دلیل میزان فشاری است که در مدت زمان زندگی به این قسمت ها وارد می شود.

هر چه میزان فشار به این ماهیچه ها بیشتر باشد، عضلات و ماهیچه ها قوی تر هستند و گوشت انسجام بیشتری دارد و در این صورت گوشت دیرپز تر خواهد بود.

نژاد گوسفند

گوسفندان دارای نژاد های متفاوتی هستند و به همین دلیل میزان ضخامت فیبر عضلانی در آن ها با هم متفاوت است. دیرپز بودن گوشت گوسفندی به نوع پرورش و نژاد گوسفند بستگی دارد.

برخی از نژادهای گوسفندی ممکن است گوشتی با بافت نرم تر و دارای فیبر عضلانی کمتر و مناسب برای پخت باشند، در حالی که برخی دیگر از نژادهای گوسفندان ممکن است گوشتی با بافت سفت تر و دارای فیبرهای عضلانی بیشتر بوده و به زمان بیشتری برای پخت نیاز داشته باشند.

پس توجه داشته باشید که بافت و مواد چربی موجود در گوشت نیز بر روی زمان لازم برای پخت گوشت گوسفندی تأثیر گذار است.

طبخ اشتباه

در زمان پخت گوشت گوسفندی باید نکاتی را مورد توجه داشته باشید تا گوشت گوسفندی شما سفت و دیرپز نشود. در ابتدای پخت، نباید به گوشت نمک و رب اضافه کنید چون سبب دیرپزشدن و سفت شدن گوشت گوسفندی می شود.

گوشت گوسفندی اگر در خلاف جهت بافت ماهیچه برش زده گردد، زمان بیشتری را برای پخت نیاز دارد، پس باید حتما گوشت گوسفندی در جهت بافت ماهیچه برش زده شود. نکته ی دیگری که باید در نظر داشته باشید آن است که حتما قبل از پختن گوشت، تابه و یا قابلمه را داغ نمایید. گوشت و تابه نباید همزمان با هم داغ شوند چرا که موجب سفت شدن و دیرپز شدن گوشت خواهد شد.

توجه نمایید که اگر گوشت گوسفندی برای یک مدت زمان طولانی بپزد، بافت گوشت گوسفندی از بین می رود. مهم ترین نکته در پخت گوشت گوسفندی این است که نباید گوشت گوسفندی را بیش از حد بپزید. اگر به صورت اشتباهی گوشت گوسفندی برای مدت زمان طولانی و در دمای بالا پخته شود، موجب از دست رفتن طعم و بافت مطلوب گوشت خواهد شد. بنابراین، مهم است که زمان پخت گوشت گوسفندی را به دقت کنترل کنید تا سبب از دست دادن کیفیت گوشت نشوید.

به این مطلب امتیاز بدهید!

این مطلب را اشتراک گذاری کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب وبلاگ

فهرست مطالب

همین الان درخواست خود را بصورت آنلاین ثبت کنید

ما در مجموعه دام پاک تمام تلاش خود را به کار گرفته ایم که محصولات با بهترین کیفیت برایتان امده کنیم. برای سفارش بر روی دکمه کلیک کنید.
تماس بگیرید!