خدمات رسانی در تمام نقاط تهران

آماده همکاری با سازمان ها و شرکت ها

۰۹۱۲۳۶۴۹۴۲۸

پاسخگویی 24 ساعته

هر روز هفته: 8 صبح تا 10 شب

ارائه خدمات بصورت تمام وقت

کیست سیستی سرکوس در گوشت گوسفند

کیست سیستی سرکوس در گوشت گوسفند

شاید برایتان پیش آمده باشد که در زمان خرید گوشت گوسفند، غده های سفیدی روی گوشت وجود دارد. این غده های سفید رنگ روی گوشت گوسفند، کیست سیستی سرکوس می باشد. کیست سیستی سرکوس در واقع مرحله ی لاروی انگل تنیا ساژیناتا است که می تواند وارد بدن انسان شود. کیست سیستی سرکوس، بیماری است که توسط کرم پهن نواری است که در دستگاه گوارش گوسفند زنده و گاو زندگی دارد ایجاد می شود. برای خرید دام های سالم بهتر است به سراغ مراکز معتبر فروش گوسفند زنده مانند دام پاک در تهران بروید.

انسان با خوردن گوشت آلوده به سیستی سرکوس، انگل لاروی را وارد بدن خود می کند و بعد از گذشت سه ماه انگل تخم گذاری می کند و اینگونه انگل خود را به روده انسان می رساند. این کرم توانایی این را دارد که چند سال در بدن انسان زندگی کند و روزانه به طور متوسط 8 بند از این انگل از بدن انسان خارج می شود. انگل تنیا سازیناتا به وسیله ادرار و مدفوع انسان انتقال پیدا می کنند و اینگونه گیاهان و علوفه را آلوده می سازند.

گاو و گوسفند با خوردن این گیاهان آلوده به انگل، مبتلا به تخم انگل می شوند و اینگونه چرخه زندگی کیست سیستی سرکوس در بدن گوسفند ادامه پیدا می کند.

این کرم نواری پهن نوعی انگل است که می تواند در انسان دو نوع عفونت ایجاد نماید: تنیازیس و سیستیرکوزیس. تنیازیس عفونت روده ای با فرم بالغ کرم نواری گوشت گوسفندی است که با خوردن گوشت نیم پز ایجاد می شود و سیستیرکوزیس هم با بلعیدن تخم های کرم نواری گوسفند با آلودگی مدفوعی دهانی که سبب پخش شدن کیست سیستی سرکوس در سرتاسر بدن می شود.

چرخه زندگی کیست سیستی سرکوس در بدن گوسفند

محل زندگی کیست سیستی سرکوس در دستگاه گوارش گوشتخواران، انسان و سگ می باشد. این انگل در دستگاه گوارش گوشتخوارانی چون گوسفند و گاو، اندام بارور خود را که تخم انگل را دارند رها می نمایند. کیست سیستی سرکوس در گوشت گوسفند با نام سیستی سرکوس اویس و در گوشت گاو به نام سیستی سرکوس بویس شناخته می شود.

بعد از آن بند های بارور از بدن گوشتخوارانی چون انسان آزاد شده و گیاهان و علوفه را آلوده می کند و زمانی که گاو و گوسفند این گیاهان و علوفه آلوده را می خورد تخم انگل وارد لوله گوارش گیاه خوار شده و در آن جا پاره می شود و جنین 6 قلابی از آن آزاد می شود.

جنین 6 قلابی با ورود به روده، دیواره ی روده را سوراخ می کند و وارد خون گوسفند می شود و از طریق جریان خون خود را به بافت عضلانی گوسفند می رساند و بعد از گذشت 60 تا 70 روز، در عضلات گوسفند تشکیل کیست سیستی سرکوس را می دهد. کیست سیستی سرکوس صورتی رنگ بوده و در حدود 5 تا 9 میلی متر ابعاد دارد.

زمانی که انسان گوشت نیمه پخته گوسفند یا گاو را می خورد بعد از گذشت دو تا سه ماه این کیست در بدن انسان به کرم تبدیل می شود و شروع به تخمک گذاری می نماید. این کرم در بدن انسان تا چندین سال زندگی می کند و فرد آلوده روزانه 8 بند از آن را می تواند دفع نماید. کرم های خارج شده از بدن انسان بسیار مقاوم هستند و به راحتی می توانند سه هفته درمحیط خشک و پنج ماه در محیط مرطوب زندگی کنند. باقی ماندن این تخم ها در محیط می تواند سبب شود تا دوباره به بدن گوسفند وارد شده و دوباره چرخه زندگی کیست سیستی سرکوس از سر گرفته شود.

دام پاک در تهران گوسفندان سالم را در اختیار مشتری می گذارد چرا که تمامی شرایط لازم، برای سلامت دام ها را فراهم می سازد.

گوشت آلوده به کیست سیستی سرکوس

شاید سوال خیلی از افرادی که با این کیست سیستی سرکوس رو به رو می شوند این باشد که آیا می توان گوشت آلوده به کیست سیستی سرکوس را مصرف نمود؟

باید گفت که اگر روی گوشت گوسفند مبتلا به کیست سیستی سرکوس، تعداد 7 کیست سیستی سرکوس وجود داشت می توانید این کیست ها را از روی گوشت جدا کنید و گوشت را مصرف نمایید. البته این گوشت های آلوده به کیست سیستی سرکوس باید از هر لحاظ مورد بررسی قرار گیرند تا مشکلی وجود نداشته باشد.

اگر در قسمت های مختلف لاشه کیست سیستی سرکوس باز هم دیده شد، اصلا از این گوشت استفاده نکنید. اگر کیست فعال روی لاشه وجود داشت اصلا نباید مورد استفاده قرار گیرد و حتما لاشه باید حذف شود. کیست سیستی سرکوس زمانی که مایعاتی به رنگ صورتی با بوی بد داشت یعنی کیست فعال می باشد و باید حتما لاشه حذف گردد و اصلا مورد استفاده قرار نگیرد.

نحوه درمان گوسفند مبتلا به کیست سیستی سرکوس

امروزه با پیشرفت در زمینه دامپروری و دامپزشکی باید گفت که انواع بیماری های حیوانات قابل تشخیص و درمان است. کیست سیستی سرکوس را با تجویز داروهای ضدانگلی و ضد التهابی قابل درمان است.

البته این داروها زمانی موثر است که گوسفند تازه به بیماری مبتلا شده باشد و در صورتی که کیست سیستی سرکوس 6 ماه در بدن گوسفند باقی مانده باشد، قابل درمان نیست چرا که در مدت زیاد کیست سیستی سرکوس در بدن گوسفند رشد می کند و سپس به تمام قسمت های بدن و گوشت گوسفند نفوذ می کند و اینگونه با دارو قابل درمان نخواهد بود.

علائم کیست سیستی سرکوس در انسان

علائم کیست سیستی سرکوس معمولا سال ها بعد از ابتلا به تخم های کرم T.solium ظاهر می شود و در صورتی که درمانی صورت نگیرد علائم سال ها ادامه پیدا می کند. علائم کیست سیستی سرکوس بستگی به اندازه ی کیست، جایی که عفونت در بدن است و پاسخ ایمنی فرد به عفونت دارد از این رو علائم کیست سیستی سرکوس در هر مورد متفاوت است.

معمولا افراد مبتلا به کیست سیستی سرکوس، درگیری سیستم عصبی دارند و به آن نوروسیستی سرکوس می گویند. علائم نوروسیستی سرکوس متفاوت و غیر اختصاصی است و بستگی به این دارد که این کیست ها در بافت های خاص مغز می باشند یا خارج از این بافت ها هستند. یک فرد می تواند هر دو نوع بیماری را داشته باشد.

 شایع ترین شکل سیستیسرکوزیس نوع پارانشیمی می باشد که در بیش از 60 درصد افراد دیده می شود. بیشتر افراد مبتلا به نوروسیستی سرکوس پارانشیمی علائمی ندارند و تنها علائم شایع در این افراد، تشنج است که در 50 تا 80 درصد از افراد مبتلا رخ می دهد.

به ندرت در افراد مبتلا به سطح بالایی از کیست سیستی سرکوس در مغز داشته باشند تورم شدید مغزی رخ می دهد و با تشنج، سردرد، حالت تهوع، استفراغ و تب همراه می شود. این بیماری در زنان زیر 30 سال و در کودکان ایجاد می شود. بیماری نوروسیستی سرکوس اضافی در بزرگسالان شایع تر از کودکان است و در مقایسه با نوع پارانشیمی، خطر عوارض و مرگ بیشتری دارد اما خب نادرتر است.

برای خرید گوسفند زنده سالم بهتر است به سراغ مراکز معتبر خرید و فروش گوسفند زنده مانند دام پاک در تهران بروید تا دام زنده سالم را خریداری نمایید. دام پاک در تهران به دلیل داشتن محل مناسب و بهداشتی برای دام ها و همچنین فراهم کردن غذای سالم برای گوسفندان، سلامت دام ها را تضمین می کند. دام پاک تمام واکسن های مورد نیاز دام ها را به گوسفندان تزریق می نماید، از این رو دام ها دچار بیماری نخواهند بود.

به این مطلب امتیاز بدهید!

این مطلب را اشتراک گذاری کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب وبلاگ

فهرست مطالب

همین الان درخواست خود را بصورت آنلاین ثبت کنید

ما در مجموعه دام پاک تمام تلاش خود را به کار گرفته ایم که محصولات با بهترین کیفیت برایتان امده کنیم. برای سفارش بر روی دکمه کلیک کنید.
تماس بگیرید!