خدمات رسانی در تمام نقاط تهران

آماده همکاری با سازمان ها و شرکت ها

۰۹۱۲۳۶۴۹۴۲۸

پاسخگویی 24 ساعته

هر روز هفته: 8 صبح تا 10 شب

ارائه خدمات بصورت تمام وقت

طرز شستن گوشت گوسفند، گوساله، مرغ و ماهی

طرز شستن گوشت گوسفند، گوساله، مرغ و ماهی

گوشت مرغ و ماهی و گوشت گوسفند و گاو حاوی باکتری ها و پاتوژن هایی هستند که در صورت ورود به بدن انسان سبب ایجاد بیماری در ایشان خواهند شد. از این رو خیلی از افراد قبل از بسته بندی و طبخ، اقدام به شستن گوشت میکنند.

امروزه متخصصان با انجام آزمایش های زیادی بر روی انواع گوشت به این نتیجه رسیده اند که شستشوی گوشت، سبب از بین بردن تمام باکتری های سطح گوشت نمی شود و تنها با پختن کامل گوشت، از بین رفتن تمام باکتری های گوشت را خواهیم داشت.

این بدین معنی نیست که باید گوشت را بدون شستن مصرف نمود. راه های علمی و استاندارد و ثابت شده ی زیادی برای ضدعفونی کردن گوشت وجود دارد که ما در این مقاله به طرز شستن گوشت گوسفند، گوساله، مرغ و ماهی خواهیم پرداخت.

طرز شستن گوشت گوسفند، گوساله و مرغ

گوشت های گوسفند، گوساله، مرغ و ماهی از پر مصرف ترین گوشت هایی هستند که بیشتر در دسترس افراد می باشند. طرز شستن گوشت گوسفند، گوساله، مرغ و ماهی تا حدودی به یک صورت انجام می شود.

برای شستن گوشت گوسفند باید ابتدا آن را در ظرفی قرار دهید و سپس آن را مملو از آب ولرم نمایید و بعد از چند دقیقه، گوشت ها را از آب خارج نموده و آبکشی کنید. نکته مهم در ضد عفونی کردن و ایمن سازی گوشت، پختن گوشت است. یعنی باید گوشت را با پختن، عاری از هرگونه باکتری نمایید.

توجه داشته باشید که گوشت را باید در دمای 150 درجه فارنهایت برای پخت بگذارید تا همه باکتری های موجود در گوشت کاملا از بین برود. گوشت گوساله و مرغ را هم به همین ترتیب می توانید شستشو دهید تا تمیز شده و در آخر با پختن گوشت، آن ها را عاری از باکتری نمایید. شستن و تمیز نمودن گوشت ماهی، قدری متفاوت تر از گوشت گوسفند، گوساله و مرغ است.

طرز شستن گوشت ماهی

برای شستن گوشت ماهی باید ابتدا گوشت ماهی را پاک نمایید و سپس به شستن گوشت بپردازید. برای شستن گوشت ماهی بهتراست که از آب ولرم رو به گرم استفاده کنید.

در ظرفی آب، گوشت ماهی را قرار داده و به آرامی دست خود را روی سطوح گوشت ماهی بکشید، اینگونه تمامی کثیفی های از جمله پولک و لخنه های خون روی گوشت ماهی پاک می شود. بعد از اتمام کار، گوشت ماهی را آبکشی کرده و در آبکش بگذارید تا آب آن خارج شود. گوشت ماهی هم باید کاملا پخته شود تا عاری از باکتری گردد. پختن سبب از بین بردن کامل باکتری های مضر گوشت ماهی خواهد شد.

آیا قبل از پختن باید گوشت را بشویید؟

متخصصان شستن گوشت را چه مرغ چه ماهی و چه گوشت قرمز در زیر آب روان، قبل از پختن توصیه نمی کنند. شستن در زیر آب روان می تواند روش مفیدی برای از بین بردن باکتری ها و پاتوژن ها باشد ولی این روش برای گوشت توصیه نمی شود.

شستن میوه و سبزیجات در زیر آب روان روشی مفید در از بین بردن باکتری های سطحی می باشد ولی این راه برای از بین بردن باکتری های گوشت مفید نمی باشد و تنها باکتری ها را در محیط پخش می کند.

در گوشت قرمز و مرغ و ماهی باکتری هایی وجود دارند که با شستن از بین نمی روند و تنها با شستن گوشت در زیر آب روان، این باکتری ها در اطراف و سینک پخش می شوند و حتی به افراد هم انتقال می یابند و اینگونه با ورود به بدن انسان ایجاد مسمومیت غذایی خواهند نمود.

برخی از افراد قبل از پختن گوشت، آن را در آب شور خیس می کنند و فکر می کنند اینگونه می توانند باکتری های گوشت را از بین ببرند ولی باید بدانید که این روش هیچ تاثیر مثبتی در ایمن نمودن مواد غذایی ندارد و باز هم همان خطر پخش شدن باکتری های مضر گوشت در اطراف وجود دارد. برخی از افراد گوشت را در سرکه خیس می کنند باید گفت این ترکیبات اسیدی تنها سبب از بین رفتن بافت و خواص گوشت می شود و در حذف باکتری های گوشت هیچ تاثیری ندارد.

پختن گوشت مرغ و ماهی و گوشت قرمز سبب از بین رفتن همه ی باکتری های موجود در گوشت خواهد شد. برای پختن گوشت باید در دمای 150 درجه ی فارنهایت گوشت را طبخ کنید.

آیا قبل از بسته بندی باید گوشت را بشویید؟

باید گفت که لازم نیست قبل از اینکه گوشت را در فریزر بگذارید آن را در زیر آب روان بشویید. انجام این کار می تواند خطر آلودگی باکتریایی را افزایش دهد و اینگونه باکتری ها به اطراف پخش شوند.

برای شستن گوشت گوسفند، گوساله و مرغ کافی است آن ها را درظرفی مملو از آب ولرم قرار دهید بعد از مدتی آبکشی کرده و در آبکش بگذارید. اینگونه باکتری های سطحی در اطراف پراکنده نمی شوند. گوشت بعد از یخ زدن، با پختن کامل همه باکتری هایش از بین می رود.

در دمای صفر درجه یا کمتر می توانید گوشت را منجمد نمایید که در این دما باکتری ها غیر فعال هستند و رشد نمی کنند. بعد از یخ زدایی گوشت، باکتری های گوشت می توانند مجدد رشد نمایند بنابراین توصیه می شود گوشت را بعد از یخ زدایی سریعا بپزید.

آیا باید گوشت را بشوییم؟

برای از بین بردن باکتری های گوشت، شستن در زیر آب روان راه مناسبی نیست و نمی تواند تمامی باکتری های گوشت را از بین ببرد ولی پختن گوشت می تواند به راحتی باکتری های گوشت را از بین برده و گوشت را ایمن سازد. برای شستن سطحی گوشت گوسفند، گوساله و مرغ باید گوشت را در ظرفی بگذارید و آن را مملو از آب ولرم سازید سپس گوشت را آبکشی کرده و برای مصرف و یا انجماد آماده سازید.

خطرات نشستن گوشت مرغ و ماهی و گوسفند

برخی از افراد بعد از خرید گوشت اصلا گوشت را نمی شویند و آن را مصرف می کنند و یا فریز می کنند. درست است که شستن سطحی گوشت سبب حذف کامل باکتری های سطحی گوشت نمی شود ولی نشستن گوشت مشکلات بیشتری را به دنبال دارد و می تواند آلودگی را در محیط نگهداری یا محیط طبخ پراکنده نماید.

برخی از افراد هم تنها گوشت را سرسری در زیر آب روان می گیرند و شستشو می دهند. باید گفت که با شستن گوشت مرغ و ماهی و گوسفند در زیر آب روان تنها سبب پراکنده کردن باکتری های مضر گوشت می شوید. این باکتری ها می توانند به انسان منتقل شوند و در انسان ایجاد بیماری کنند.

باکتری کامپیلوباکتر در انواع گوشت رشد می کند و با ورود به بدن انسان سبب عفونت در دستگاه گوارش، عفونت اسهال در انسان خواهد شد. شایع ترین علامت عفونت اسهال در انسان این است که اسهال از نوع خونی می باشد. از جمله علائم عفونت اسهال به وسیله باکتری کمپیلوباکتر دل درد، تب، سردرد، استفراغ و حالت تهوع می باشد. علائم ابتلا به باکتری کمپیلوباکتر سه تا شش روز ادامه دارد.

از دیگر باکتری های موجود در گوشت سالمونلا است. باکتری سالمونلا هم مانند باکتری کمپیلوباکتر علائمی چون دل درد، تب، سردرد، استفراغ و حالت تهوع را به همراه دارد. عفونت سالمونلا در برخی موارد جدی است و افراد حتما باید به بیمارستان مراجعه کنند. عفونت سالمونلا در افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند و افراد مسن و کودکان زیر 5 سال می تواند شایع تر باشد.

پس شستن گوشت در زیر آب روان تنها سبب پراکنده کردن باکتری ها در محیط می شود و اینگونه خطر عفونت و بیماری بیشتر خواهد شد. تنها پختن گوشت سبب از بین بردن کامل باکتری های مضر در گوشت خواهد شد. برای شستن سطحی می توانید از ظرفی آب ولرم کمک بگیرید.

علاوه بر دقت در تمیز کردن گوشت، با توجه به طیف وسیع بیماری های مشترک انسان و دام توصیه میشود خرید گوشت را از مراکز معتبر انجام دهید . در صورتی که در تهران زندگی میکنید یکی از راه های تامین گوشت دام خرید گوسفند زنده در تهران است . مرکز دام پاک سالمترین گوسفند زنده را در تهران عرضه میکند و تمام دام های عرضه شده در این مرکز مورد تایید سازمان دام پزشکی کل کشور میباشد.

به این مطلب امتیاز بدهید!

این مطلب را اشتراک گذاری کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب وبلاگ

فهرست مطالب

همین الان درخواست خود را بصورت آنلاین ثبت کنید

ما در مجموعه دام پاک تمام تلاش خود را به کار گرفته ایم که محصولات با بهترین کیفیت برایتان امده کنیم. برای سفارش بر روی دکمه کلیک کنید.
تماس بگیرید!